Епоха кредиторів. Як відрізнити колекторів від шахраїв і чим відповідати на їхні погрози

Останні кілька років в Україні стали надзвичайно популярними мікропозики та різні послуги кредитування, чим користуються шахраї та вимагають гроші з людей, маскуючись під колекторів. Розповідаємо, як правильно спілкуватися з вимагачами, як реагувати на погрози і що робити, коли псевдоколектори продовжують вимагати від вас віддати неіснуючі борги.

У спільному проекті Київстар і НВ ми розповідаємо про те, як захиститися від колекторів, які вимагають від вас чужі борги, що робити, коли ви натрапили на шахраїв-здирників, і куди звертатися, якщо вам погрожують.

«Київстар підписав Меморандум про співпрацю з Національним банком України з метою підвищення рівня кібергігієни серед користувачів фінансових інструментів — від банкоматів до програмних розробок і застосунків. Досягнення такої ж мети ми ставимо перед собою в проекті #ШахрайГудбай. Як найбільшому телекомоператору, розробнику фінансових сервісів і продуктів, нам дуже важливо зробити все можливе для захисту абонентів від кібершахраїв. І як соціально відповідальна компанія ми вважаємо своїм обов’язком ділитися знаннями та досвідом у напрямку запобігання шахрайству з українцями», — коментує директор з кібербезпеки Київстар Юрій Прокопенко.

Телекомоператор закликає всіх абонентів уважно ставитися до підозрілих пропозицій і, за потреби, уточнювати всю інформацію, зателефонувавши в цілодобові інформаційно-сервісні служби за телефоном 0800300466.

Передумови до шахрайства, або Чому важливий проект #ШахрайГудбай.

Фінансові експерти повідомляють, що за останні 2−3 роки в Україні значно зросла кількість компаній, які надають послуги мікрокредитування. Це пояснюється підвищеним попитом значної частини суспільства на отримання невеликих сум грошей у позику терміном на кілька тижнів або кілька місяців.

Одним з побічних ефектів поширення мікрокредитування стала популярність колекторських агентств, послугами яких користуються банки та всілякі фінансові організації.

З огляду на низький рівень захисту персональних даних людей у нашій країні, а також легкий доступ до контактної інформації практично будь-якого користувача мобільних пристроїв, діяльність нібито легальних колекторських служб часто-густо виходить за межі дозволеного.

Сьогодні від знайомих і близьких дедалі частіше можна почути про постійні дзвінки шахраїв, що видають себе за колекторів та вимагають віддати борги невідомих вам людей, буквально вимагають погасити чужі заборгованості та навіть погрожують публікацією фейкової інформації про невинних користувачів.

У багатьох випадках під колекторів маскуються звичайні шахраї та пропонують погасити всю вартість боргу за невеликий внесок, сподіваючись на те, що їхні жертви запанікують.

Раніше ми обговорювали різні методи соціальної інженерії і те, як захиститися від телефонних шахраїв. Цього разу розберемося в схожих схемах вимагання грошей від псевдоколекторів і розповімо, як реагувати на погрози та вимоги віддати чужі борги.

Хто такі колектори?

Колектори (з англ. Collect — стягувати, збирати, отримувати) — представники організацій, які збирають борги з позичальників банків або фінансових компаній. Здебільшого банки та згадані вище мікрокредитори продають борги несумлінних позичальників колекторським агентствам.

Варто врахувати, що в українському законодавстві не існує поняття «колектор», і всі подібні фірми називають «факторинговими фінансовими компаніями». Такі компанії можуть викуповувати у банків борги позичальників лише за кілька відсотків від повної суми кредиту або позики. Після цього так звані колектори стають власниками боргу та починають зв’язуватися з усіма, хто причетний до позичальника, і різними методами вимагають віддати гроші.

Навіщо мені знати про колекторів, якщо у мене немає боргів?

Оформлюючи кредит, банки та фінансові компанії вимагають від позичальника вказувати контакти поручителів, — зазвичай близьких людей, друзів, колег або родичів, які також відповідатимуть за виплату боргу.

Але проблема в тому, що неякісні фінансові компанії, особливо мікрокредитні організації, зазвичай не підписують жодних документів з поручителем і навіть не перевіряють контакти. І це — пряме порушення законодавства України.

Через таке порушення жертвою вимагання та незаконних дій колекторів може стати абсолютно будь-яка людина. За даними НБУ, тільки в липні 2020-го представники Нацбанку України отримали понад 500 скарг на діяльність колекторів.

Крім того, в нашій країні процвітає і робота псевдоколекторів, які використовують повністю незаконні методи, але також можуть бути зареєстровані як факторингові компанії. Шахраї використовують бази даних банків або викуповують контакти позичальників у мікрокредиторів, а потім вимагають гроші у поручителів, яких борг жодним чином не стосується.

Як розпізнати незаконних колекторів?

Отримавши контактну інформацію про будь-яких позичальників і боржників, шахрайські колекторські організації розпочинають серію дзвінків, які мають характерні риси. Виділимо кілька з них:

  • найчастіше телефонують рано вранці або пізно вночі. Це дозволяє застати людину зненацька і нав’язати їй ідею про те, що вона дійсно є поручителем одного зі своїх знайомих;
  • більшість представників незаконних колекторських організацій спілкуються з людьми в агресивній і хамській формі. Найчастіше лунають питання «Коли будуть гроші?», «Що з боргом?», «Чому не повертаємо борги?» і т. ін.;
  • зловмисники намагаються зіграти на тому, що вони «знають про вас усе». Отримавши номер телефону та паспортні дані користувача, незаконні колектори можуть перевірити інформацію про вас у соцмережах, і в телефонній розмові називати імена ваших родичів та друзів, місце проживання, номери авто, модель смартфона та будь-які дані, які вони знайшли;
  • крайній метод колекторів — погрози. Знаючи імена родичів і друзів, шахраї можуть погрожувати поширенням фейкової інформації про них у соцмережах. Наприклад, погрожувати оголошенням «збору грошей на лікування після групового зґвалтування». Такі абсурдні та підлі методи часто-густо виявляються ефективними, і люди можуть надсилати шахраям гроші, щоб їм просто дали спокій;
  • також шахраї застосовують спам-розсилку повідомлень і можуть періодично нагадувати про себе, чергуючи серії дзвінків з невеликими періодами «затишшя».

Пам’ятайте, що всі перелічені вище методи незаконні, і застосування до вас будь-якого з них є приводом для звернення до правоохоронних органів.

Як захиститися від колекторів-шахраїв?

«Якщо ви особисто не давали дозволу на використання вашого телефону — фінансова компанія і колектори порушують законодавство. Якщо колектор погрожує - він порушує законодавство», — зазначено на сайті НБУ.

Ключовий аргумент у взаємодії зі зловмисниками і вимагачами полягає в тому, що закон на вашому боці. При грамотному спілкуванні з подібними колекторами ви легко дасте їм зрозуміти, що ви — не їхній клієнт.

Розгляньмо кілька основних правил для спілкування із псевдоколекторами.

1. З’ясуйте, хто конкретно і з якого приводу телефонує. Попросіть співрозмовника назвати організацію, яку він представляє, а також уточнити особистість людини, яка вказала вас поручителем. У деяких випадках пояснення того, що ви не знаєте боржника, а ваш номер вказали незаконно, може допомогти у вирішенні ситуації.

2. Якщо шахрай не приймає цих аргументів та продовжує вимагати сплатити борг — попросіть його надіслати вам документ, який дає йому право спілкуватися з вами від імені банку або кредитора. У випадку з шахраями це законна та логічна вимога може збити їх з пантелику.

3. Оперуйте законодавчою базою. Називаючи закони, які порушує співрозмовник при спілкуванні з вами, ви відразу ж усуваєте тих колекторів і шахраїв, які орієнтуються на недосвідченого користувача. У разі погроз, вимагання та використання номера телефону без вашого відома варто посилатися на статті 3, 21, 22 і 32 Конституції України, статті 3, 291, 301, 302 Цивільного кодексу України та статтю 182 Кримінального кодексу України.

4.За можливості — записуйте розмову або просто попередьте про це співрозмовника. Найчастіше після цього люди починають спілкуватися більш ввічливо або, навпаки, переходять «у наступ», видаючи себе і свої справжні наміри.

5. Якщо йдеться про прямі погрози, озвучування імен ваших близьких і шантаж — відразу ж звертайтеся до поліції. Вказуйте телефон, з якого вам телефонували, назву компанії, яку повідомив співрозмовник, його погрози тощо.

Інформацію про підозрілі номери телефонів і зловмисників, які маскуються під офіційні організації, можна знайти у своїх мобільних операторів. Абоненти компанії Київстар можуть звернутися по допомогу до цілодобової інформаційно-сервісної служби за телефоном 0800300466 (дзвінки з номерів мереж фіксованого та мобільного зв’язку України не тарифікуються).