Київстар став партнером кампанії з платіжної безпеки #ШахрайГудбай, яку проводить Нацбанк та Кіберполіція

04.05.2023

Національний банк України з 3 травня 2023 року розпочав Всеукраїнську інформаційну кампанію з платіжної безпеки #ШахрайГудбай. Вона стане продовженням першої подібної кампанії, що успішно пройшла у 2020 році.

Її мета – поліпшити обізнаність громадян та нагадати їм про основні правила безпеки під час безготівкових розрахунків, особливо в мережі Інтернет.

Під час повномасштабної війни платіжне шахрайство не зникло, навпаки спостерігалося збільшення проявів кібершахрайства та кіберзлочинності. Найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками в Україні, як і у світі, традиційно залишається соціальна інженерія.

«Ми впевнені, що кампанія #ШахрайГудбай особливо актуальна під час війни, коли шахраї використовують вразливість громадян, їх тривогу, скрутний стан. Протидіяти цьому можна лише через обізнаність та критичне мислення. Характерно, що більшість випадків, коли громадяни втрачають свої кошти, виникають через розголошення ними даних своєї картки, одноразових паролів для підтвердження операцій, даних для входу до інтернет-банкінгу. Половина від загальної суми збитків від шахрайства з платіжними картками відбулася через соціальну інженерію. Їх можна було б уникнути, пам’ятаючи та дотримуючись правил безпечного використання платіжних карток,зазначив директор Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку Андрій Поддєрьогін.Завдяки цій кампанії Національний банк разом із партнерами сподіваються нагадати якомога більшій кількості громадян, особливо молоді, яка є найбільш активним користувачем, важливі правила платіжної безпеки, підвищити обізнаність українців та продовжувати формувати в них безпечну культуру поведінки у віртуальному просторі».

Сума збитків банків, торговців, клієнтів від незаконних дій з платіжними картками за минулий рік становила понад 481 млн гривень. Це на 46% більше ніж у довоєнному 2021 році. Кількість незаконних дій з платіжними картками, за якими були понесені збитки, зросла на 8%.

У 2022 році середня сума однієї незаконної операції становила близько 2 200 гривень, що на третину більше, ніж у 2021 році (у 2021 році – 1 600 гривень).

Водночас, якщо порахувати рівень збитків від незаконних дій з платіжними картками в загальній сумі всіх видаткових операцій з платіжними картками, то він залишився відносно низьким.

Так, на один мільйон гривень видаткових операцій з використанням платіжних карток на незаконні дії/шахрайські операції припадало 69 гривень. Це не набагато більше, ніж у 2021 році (65 гривень), та свідчить про те, що минулого року сума збитків від шахрайства зростала співставно зі зростанням суми операцій з платіжними картками українських банків.

Також Андрій Поддєрьогін додав, що 86% від загальної кількості випадків платіжного шахрайства за 2022 рік відбулися в мережі Інтернет, водночас лише 14% – через фізичні пристрої (торговельна мережа, банкомати, пристрої самообслуговування).

«З початку цього року до Департаменту кіберполіції надійшло вже понад 20 тисяч звернень громадян, з них – більше 75% щодо шахрайства в Інтернеті. Аналогічні відсоткові показники ми спостерігали й минулого року, відповідно протидія онлайн-шахрайству залишається одним з основних напрямів роботи кіберполіції», – наголосив начальник Департаменту кіберполіції Національної поліції України, полковник поліції Юрій Виходець.

Тому під час кампанії Національний банк спільно з партнерами буде нагадувати громадянам про прості базові правила платіжної безпеки. Із основних правил – це:

  • необхідно тримати в секреті смс-коди від банків та мобільних операторів, три цифри на звороті картки (CVV-код), логіни та паролі від інтернет-банкінгу;
  • перш ніж ввести в будь-яку форму дані своєї платіжної картки або паролі до інтернет-банкінгу, необхідно перевірити URL-адресу необхідного ресурсу, адже будь-які відмінності можуть свідчити про те, що користувач опинився на фішинговому сайті.

Крім того, планується провести масштабну просвітницьку роботу в навчальних закладах. Із 3 квітня до 31 травня 2023 року триватимуть освітні заходи для навчальних закладів, спрямовані на підвищення рівня знань дітей та молоді з платіжної безпеки, зокрема:

  1. марафон амбасадорів кампанії #ШахрайГудбай – проєкт для педагогів, які протидіють платіжному шахрайству та проводять освітні заходи з платіжної безпеки на основі навчальних матеріалів, розроблених Національним банком;

  2. конкурс "Платіжна безпека в коміксах" – ініціатива, під час якої студенти створюватимуть комікс на тему платіжної безпеки за допомогою інструментів на основі штучного інтелекту: чат-боту ChatGPT та генератора зображень Midjourney або Bing Image Creator;

  3. конкурс відеоробіт про платіжне шахрайство "PaySafe" – ініціатива, під час якої учні та студенти створюватимуть відео з порадами, як захиститися від поширених сценаріїв платіжного шахрайства.

Для цих освітніх заходів було створено окремий сайт, де описано детальні умови участі в марафоні та конкурсах: https://promo.bank.gov.ua/marathon-stopfraud/.

«Ми раді підтримати кампанію з протидії платіжному шахрайству, яку організовує Національний банк України. Молоді, яка активно користується соціальними мережами та ділиться великою кількістю особистої інформації в мережі Інтернет, вкрай важливо знати про шахраїв та уникати шахрайських схем. Оскільки Україна рухається у напрямі розвитку цифрових фінансів, необхідно розуміти, як захистити дані в мережі Інтернет та перевіряти платіжні операції», – прокоментував Роберт Бонд, керівник Проєкту USAID “Реформування фінансового сектору”.

Київстар долучається до Всеукраїнської інформаційної кампанії #ШахрайГудбай та в її межах буде продовжувати сприяти протидії мобільному шахрайству. Мобільний оператор поширюватиме інформацію про загрози у кіберпросторі, про основні правила дотримання кібергігієни та про необхідність захисту особистих даних.

«Київстар прикладає багато зусиль аби інформувати абонентів та суспільство про кібергігієну. За нашим нещодавнім дослідженням дзвінки та СМС від імені різних установ, повідомлення з обіцянкою виграшу або про перемогу в неіснуючій акції – залишаються основними способами крадіжки даних, відкриття доступу до банківських платіжних карток та рахунків користувачів, акаунтів, паролів тощо. Ми відмічаємо позитивну динаміку серед абонентів, які обізнані щодо видів шахрайств і дотримуються правил. Завдяки регулярному інформуванню їх кількість залишається на рівні близькому до 70% від опитуваних. Розповсюдження елементарних правил кібергігієни ефективно сприяє боротьбі із шахрайством в мережі та допомагає нашим абонентам лишатися у безпеці»,розповідає Яна Гірчак, Начальник відділу запобігання шахрайству Київстар.

Інформаційна кампанія триватиме до кінця року у всіх регіонах України. У її межах Національний банк разом з партнерами інформуватимуть громадян про те, як вберегтися від платіжного шахрайства, зокрема через оновлену тематичну вебсторінку (лендинг) #ШахрайГудбай з детальною інформацією про кампанію та правила поведінки у віртуальному просторі.

Довідка:

Національний банк проводить Всеукраїнську інформаційну кампанію з платіжної безпеки #ШахрайГудбай разом із Департаментом кіберполіції Національної поліції України, а також за підтримки Проєкту USAID "Реформування фінансового сектору".

Генеральні партнери: Міністерство юстиції України, Безоплатна правова допомога, Держспецзв'язку, Міністерство соціальної політики, ПРОСТІР, ПриватБанк, OLX.ua, Novapay, Київстар, Lifecell, Portmone, Mastercard, YASNO – постачальник електроенергії, газу та рішень з енергоефективності, ЄМА, ADRA Ukraine

Інформаційні партнери: Ощадбанк, Укрексімбанк, Райффайзен Банк, Укргазбанк, ПУМБ, Укрсиббанк, ОТП Банк, Сенс Банк, Креді Агріколь Банк, Кредобанк, Таскомбанк, А-Банк, Банк Восток, Банк Кредит Дніпро, МТБ Банк, Акордбанк, Банк Альянс, Ідея Банк, Правекс Банк, Банк Глобус, Комерційний Індустріальний Банк, Конкорд Банк, Банк Кліринговий Дім, Банк інвестицій та заощаджень, Радабанк, Індустріалбанк, Кристалбанк, Агропросперіс Банк, УкрБудІнвестБанк, РВС Банк, Юнекс Банк, Банк Український капітал, Банк 3/4, Мотор-Банк, Комінвестбанк, Перший Інвестиційний Банк, Полікомбанк, Банк Портал, БТА Банк, Український банк реконструкції та розвитку, Альпарі Банк, Фокстрот, Comfy, Епіцентр, ГО "ВСАД "IT-бабусі", SOCAR, WOG, Prom.ua, Visa, ВАФК

Про Київстар:

Київстар – найбільший український оператор електронних комунікацій, що станом на грудень 2022 року обслуговував 24,8 млн абонентів мобільного зв’язку та понад 1,1 млн абонентів «Домашнього Інтернету». Компанія надає послуги з використанням широкого спектру мобільних і фіксованих технологій, у тому числі 4G, Big Data, Cloud solutions, сервіси для кіберзахисту, цифрове ТБ та ін. Київстар допомагає абонентам, суспільству і країні долати складнощі воєнного часу. У 2022 році компанія виділила понад 130 млн грн допомоги на гуманітарні потреби суспільства і надала абонентам безкоштовних послуг і бонусів у еквіваленті 577 млн грн. Київстар підтримав ініціативу Президента України по залученню коштів на відбудову України і перерахував 300 млн грн на відновлення цифрової інфраструктури. Акціонер Київстар – міжнародна Група VEON. Акції Групи знаходяться на фондових біржах NASDAQ (Нью-Йорк) та Euronext (Амстердам). Київстар 25 років працює в Україні та визнаний найбільшим платником податків на телеком-ринку, кращим роботодавцем і соціально відповідальною компанією.

Додаткова інформація: pr@kyivstar.net